آب پاکی مجلس روی دست مستاجران

موضوع اجاره مسکن به اتباع این روزها به شدت داغ شده است و شهروندان ایرانی از سیاست گذاران و دولتمردان انتظارات به حقی دارند.

به گزارش صدای بورس، برخی تحلیلگران حوزه مسکن در رابطه با اجاره واحد مسکونی به اتباع افغان دیدگاه مخالفی ندارند و صرفا بر ضابطه مندی و ساماندهی این امر تاکید دارند.

برخی از نمایندگان مجلس دوازدهم، ضمن نقد سیاست گذاری های دولت های پیشین در خصوص ورود اتباع و بهره مندی این افراد از امکانات مختلف، بر ممنوعیت اجاره خانه به اتباع صحه گذاشته و خواستار برخورد جدی دولت جدید در این باره هستند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز به بیان نظر خود در پیوند با این موضوع پرداخت. ابوترابی درباره اجاره خانه به اتباع عنوان کرد: «باید هرچه سریعتر حضور اتباع در کشور را ساماندهی کنیم و آن تعداد از اتباع که حاضر به ساماندهی نمی‌شوند را از کشور اخراج کنیم چرا که بلا تکلیفی در بحث اتباع در کشور موجب بروز مشکلات امنیتی برای کشور می‌شود. باید کاملا مشخص شود شخص ایرانی که به اتباع خارجی خانه اجاره داده است، چه کسی هست؟ اگر خانه خود را به اتباع غیرمجاز اجاره داد باید مجازات شود. همچنین باید کارفرمای ایرانی که به اتباع خارجی غیرمجاز کار می‌دهد، مجازات شود.»

برای بررسی بیشتر این موضوع، گفت و گویی با علی کشوری، عضو کمیسیون اصل نود مجلس انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

اتباع غیرقانونی باید به کشور خودشان بازگردند

علی کشوری درباره سیاست گذاری مناسب برای اجاره خانه به اتباع و انتظارات از دولت چهاردهم گفت: ورود اتباع افغان به کشور بدون حساب و کتاب مشخص و ساز و کار منطقی، غلط است. زمانی کشور افغانستان در شرایط جنگی بود و برخی کشورهای همسایه اقدام به پذیرش پناهجویان می‌کردند که این امر توجیه داشت و قابل درک محسوب می‌شد. کشورهای مختلف دنیا بر مبنای پروتکل های جهانی می توانند نسبت به ورود پناهجویان جنگ زده مبادرت کرده و از این طریق به مهاجرین کمک کنند.

او ادامه داد: افغانستان درگیر آن شرایط خاص نیست و وضعیت جنگی و متلاطمی در کشور همسایه ما وجود ندارد. خوشبختانه در حال حاضر امنیت و ثبات خوبی در کشور افغانستان برقرار است و مشکلات وخیم گذشته برای شهروندان افغان تکرار نمی شود. حال وقت آن رسیده که مهاجرینی که در گذشته به خاطر جنگ زدگی وارد کشور ما شده‌اند، به مرور خارج شوند تا بخشی از دغدغه های برخی افراد به این نحو برطرف شود.

کشوری افزود: این موضوع کاملا بدیهی است و در همه جای دنیا نیز به صورت مرسوم رعایت می شود. بازگشت این دسته از مهاجرین با توجه به وجود ثبات و امنیت در کشور خودشان، یک امر طبیعی به شمار می رود که دولتمردان ما باید نسبت به آن حساسیت و توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه برای برخی افرادی که به صورت غیر قانونی وارد کشور ما شده‌اند، مشکلاتی در طول سال های اخیر وجود آمده است که نمی توان به آن اشاره نکرد. برخی افراد سودجو از این مهاجرین غیرقانونی سوءاستفاده می کنند تا کارهای تجاری خود را به روشی غیرمتعارف به پیش ببرند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه آمار دقیق و روشنی در این زمینه وجود ندارد و فعالیت های اتباع غیرقانونی واضح و مشخص نیست. ورود این افراد به خوبی ساماندهی نشده و نوع فعالیت های آنان نیز مورد بررسی قرار نمی گیرد. به عنوان نمونه، میزان اجاره بها در منطقه چیذر استان تهران بنا به برخی دلایل نسبت به سایر محلات آن منطقه پایین‌تر است.

کشوری یادآور شد: این طور گزارش شده که در یک واحد مسکونی ۶۰ متری در منطقه چیذر، ۱۵ نفر از کارگران افغان زندگی می کنند که این مسئله برای همسایگان مزاحمت هایی را به وجود می آورد. هیچ نهاد و مسئولی نیز در این خصوص پاسخگو نیست و صدای شاکیان این امر شنیده نمی شود.

نباید خانه در اختیار این دسته از اتباع قرار داد

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها به شرط سرمایه گذاری اقدام به پذیرش مهاجرین می کنند. در واقع نگاه توسعه‌گرا و کمک به اقتصاد کلان باعث می شود تا تصمیم به قبول تبعه‌های کشورهای دیگر بگیرند. در بسیاری از کشورها خبری از اعطای اقامت نیست و افراد به صورت موقت و بر اساس میزان سرمایه‌گذاری، از برخی امکانات بهره‌مند می شوند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه اتباع افغانستانی بدون سرمایه گذاری به کشور ما ورود کردند و از امکانات موجود استفاده می کنند. به باور من، افرادی که بدون برنامه ریزی، ساماندهی و حساب و کتاب به کشور ما آمدند، نباید از امکانات همگانی بهره گردد. اجاره خانه نیز یکی از همین مصادیق به حساب می آید و نباید خانه در اختیار اتباعی که کمکی به اقتصاد کلان کشور ما نمی کنند، قرار داد.

آیا ورود اتباع به ایران ساماندهی شده است؟

کشوری در ادامه اظهار کرد: زمان آن فرا رسیده است که وزارت کشور و سازمان های مربوطه با همکاری یکدیگر به یک جمع بندی مطلوب برسند و اتباع غیرقانونی رفته رفته به کشورشان بازگردند. متاسفانه اوضاع به سمت و سویی رفته که گویی ورود اتباع به داخل ایران ساماندهی شده و از پیش برنامه ریزی شده است.

وی در پایان اضافه کرد: به عنوان مثال، هنگام خروج از تهران و حرکت به سمت پردیس، اتباع افغان به وضوح مشاهده می شوند. سپس در حوالی رودهن و بوهمن نیز این مورد رویت می شود که به طور کامل آن مناطق را نیز به سیطره خود درآوردند. در شهر دماوند غالب فروشندگان را افغانستانی ها تشکیل می دهند و در فیروزکوه نیز این مورد صدق می کند. در این خصوص باید تصمیم جدی اتخاد شود تا از آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری به عمل آید.

منبع:‌ گسترش نیوز

کد خبر 505739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =